Bijna 55 procent van de inkomsten van Apple kwamen van de iPhone in de afgelopen vijf jaar. De telefoon is de cash cow van het bedrijf.
De iPhone is ongelooflijk succesvol. Zeker nu er modellen met grotere schermen zijn, is de telefoon van Apple zo mogelijk nog gewilder.
Dat bleek in het laatste kwartaal van 2014, traditioneel de lucratiefste periode van het jaar vanwege de feestdagen. Onder de streep bleef er een nettowinst van 18 miljard dollar over, gestuwd door de nieuwe iPhone 6 en 6 Plus. Geen enkel ander bedrijf boekte ooit zoveel winst in een kwartaal.
Ook dit jaar zet Apple de zegetocht voort. In het eerste halfjaar zijn er al 108 miljoen iPhones over de toonbank gegaan.
Een blik op de resultaten van de afgelopen 15 jaar leert dat de omzet van Apple de laatste jaren is geëxplodeerd. De reden? De enorm hoge inkomsten uit de iPhone-verkopen.
De iPhone is de cash cow is van Apple. Dat wordt eens te meer duidelijk als je de inkomsten van Apple uit gadgetverkopen optelt sinds de lancering van de iPad in 2010.
Apple verdiende sinds het tweede kwartaal van 2010 opgeteld 837 miljard dollar. Daarvan is 54,6 procent afkomstig van de iPhone. De iPad is goed voor 16,5 procent en de Mac voor 14,0 procent.
Sterker nog: vanaf het jaar 2000 gerekend is de iPhone goed voor bijna 47 procent van de omzet, ondanks dat de telefoon pas in 2007 werd geïntroduceerd.
De iPhone zal vermoedelijk de kar nog wel even moeten trekken. Volgens marktonderzoeker IDC zullen er dit jaar zo'n 1,4 miljard smartphones worden verkocht wereldwijd. De tabletmarkt is zeven keer zo klein en krimpt.
Bovendien is de winstmarge en de gemiddelde verkoopprijs van de iPhone hoger dan die van de iPad. De gemiddelde verkoopprijs van de iPhone bedraagt 660 dollar, terwijl die van de iPad is gezakt naar 415 dollar.